ناردخت

به شکوه آنچه بازیچه نیست بیندیش.

ناردخت

به شکوه آنچه بازیچه نیست بیندیش.

ناردخت

اینجا از دغدغه های روزانه ام می نویسم، به طبع بیشترشان خانمانه است تا عمومی، اما هیچ منعی برای ورود آقایان نمی بینم، غیر از اینکه هنگام کامنت گذاشتن رعایت حدود را داشته باشند...

>

بس است دیگر..

سه شنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۰۱ ب.ظ
یک سلسله اتفاق باعث شده بود تا بیشتر به قضاوت کردن دیگران و قضاوت شدن خودم فکر کنم، از گوشه و کنار هم بارها شنیده بودم که اخلاقی تر است وقتی چیزی شنیدیم ، چیزی دیدم به خودمان بگوییم ان شاءلله که این طور نیست یا من اشتباه متوجه شده ام. اما وقتی تصویر آن پیراهنی را دیدم که بسته به این که کدام نیمکره ات فعال تر باشد یک رنگی میدیدی واقعا دچار انقلاب درونی شدم، با خودم می گفتم این یکی را با چشم های خودم دیده ام، خودم تجربه اش کرده ام، اما نمی توانم به کسی که غیر من می بیند بگویم اشتباه کرده است... چرا که با توجه به متر و اندازه ی خودش تجربه ای داشته و به نظر خودش هم کاملا درست است... بعد از آن عکس روی اول تمام فکر هایم برچسب قضاوت نکن زده شد، می دیدم می گفتم نمی توانی قضاوتش کنی، می شنیدم می گفتم نمی توانی قضاوتش کنی ... آنقدر رویش حساس شده ام که "او" گاهی می گوید شبیه مادربزرگ ها شده ای، هرچه می خواهیم بگویم یک دلیلی می آوری برایش.. واقعا همین است... یک وقت هایی یک چیزهایی به ذهنم می رسد که خودم هم تعجب می کنم که این همه انعطاف چه طور توی  افکارم ایجاد شده،.. برای این شب ها یکی از تغییراتی که از خدا بخواهیم همین باشد.. کمکمان کند قضاوت نکنیم دیگران را، مدام توی کووک آدم های دیگر نباشیم، مدام ننشینیم به نقد دیگران، هرکس برای خودش تفکری دارد، هرکس با منطقش زندگی می کند، ما آدم ها محکوم به فکر کردن هستیم و چه بد که تمام فکرمان را مشغول دیگران کنیم، چقدر زیانکار خواهیم بود که وقتمان را خرج دیگرانی کنیم که هیچ سودی هم نخواهد داشت... یک وقتی می توانی از وقتت انفاق کنی به شرط اینکه هدفت اصلاح باشد، هدفت به دست آوردن چیز بزرگتری باشد .. اما اینکه یک ذره بین گرفته باشیم مدام تک تک رفتار و حرف ها و نگاه های آدم های دیگر را بررسی کنیم که کجایش با معیارهای ما یکی نیست و آن ها را به نقد بنشینیم و از آن هم بدتر آنها تمسخر کنیم واقعا نهایت خسران است.. اصلا یک به من چه ی بزرگ باید باشد که مدام بکوبد توی سرت که به من چه! فلانی تند تند حرف می زند، به من چه، فلانی رنگ لباس هایش یک جوری است و اصلا هم شبیه خود نمایی نیست، به من چه، فلانی این طوری غذا می خورد، به من چه، فلانی برای زندگی اش فلان برنامه را دارد، به من چه، فلانی می خواهد روزه اش را با بامیه افطار کند، به من چه! واقعا به من چه که بخواهم توی مسائل خصوصی دیگران دخالت کنم؟ چرا پای دین که به میان می آید نهی از منکر و امر به معروف می شود تجاوز به حریم شخصی اما قضاوت و دخالت کردن مسائل خصوصی دیگران می شود حسنه؟!





* شاید هیچ وقت عنوانش نکنم اما از تمام کسانی که توی مسائل شخصی ام دخالت می کنن و برای برنامه ریزی هایم بدون اینکه بخواهم نظری می دهند و دلشان می خواهد مثل یک گوسفند مطابق میلشان رفتار کنم برائت می جویم!
** یک ناردخت به شدت ناراحت از اتفاق های پیش آمده!
*** با تمام این قضایا ممکن است هنوز هم آدم های دیگر را قضاوت کنم و هنوز مبرا از این رفتار نیستم، اما تلاشم این است تا جایی که می توانم از این کار دور شوم!
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۱۶
ناردخت

نظرات  (۶)

سرک کشیدن در زندگی و کارهای خصوصیِ افراد، از نظر اسلام، ممنوع است و حتی به والدین هم اجازه‌ی اینکار داده نشده است مگر در موارد خاص.
آیه‌ی مربوط به این موضوع هم در سوره حجرات، آیه‌ی12 آمده است:
«وَ لا َتجَسسوا»
۱۶ تیر ۹۴ ، ۱۷:۵۱ پلڪــــ شیشـہ اے
انگار یکی بلند بلند حرفایی که من دیشب با خودم میزدم و نوشته. حالا نه همه اش. ولی بیش ترش

+ این که هی به کار دیگران و حال دیگران فکر کنی و از خودتم غافل باشی
پاسخ:
دقیقا همینطوره ... و تقریبا میتونم بگم اکثرا آدم ها این حس رو دارن که فقط قضاوت می شن و خودشون قضاوت نمی کنن...
۱۶ تیر ۹۴ ، ۱۷:۵۱ پلڪــــ شیشـہ اے
خیلی خوب بود. ممنون
پاسخ:
:))
۱۷ تیر ۹۴ ، ۱۶:۳۴ صحبتِ جانانه
سلام

نمیشه جلوی آدم ها رو گرفت و گفت راجع به من قضاوت نکن، نظر نده، غیبت نکن...نمی شود واقعا
برای همین هم فقط خودم کاری به کار کسی ندارم
هرجا هم کسی دخالتی کرد در آرامش و احترام حدودش رو نشونش می دم
پاسخ:
سلام...
واقعا همان قدر که دخالت به حریم شخصی دیگران و نظر دادن در مورد تک تک رفتار دیگران کار اشتباهیه.. دفاع نکردن از حریم خود و نشون ندادن حد و مرزمون به آدمای دیگه هم همونقدر اشتباهه...
۱۸ تیر ۹۴ ، ۰۳:۲۴ رایحه ی یاس
سلام و رحمت خدا برشما ملت شریف

وبلاگ در مسیر زن بودن به روز (درواقع به شب) شد!



۱۸ تیر ۹۴ ، ۱۱:۲۰ ریحانه رهبر
سلا

قضاوت ! امان از قضاوت

هرچی میکشیم از خودمونو دیگران از قضاوته



دعوتید به چند سوال مهم

به امید اینکه جواب خوبی رو بفهمم
یا حق

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی